​Nieprawidłowo działający układ hamulcowy już na samym początku sugeruje, że tarcze lub klocki będą do wymiany. Sprawdzanie zacisków hamulcowych to doskonała okazja, aby nadążyć za obszarami, które nie są regularnie sprawdzane. Jednym z najważniejszych elementów układu hamulcowego jest bowiem właśnie zacisk hamulcowy. Zrozumienie, jak dbać o nie i wykrywać zużycie, zanim ich naprawa stanie się naprawdę kosztowna, pomoże Ci zaoszczędzić sporo pieniędzy. Dzisiaj dodatkowo podpowiemy, jak zregenerować zaciski hamulcowe.

Zaciski hamulcowe – skąd potrzeba ich naprawy?

W trakcie eksploatacji samochody narażone są na różne wpływy środowiska. Hamulce są szczególnie wrażliwe, ponieważ działają w każdych warunkach pogodowych i z czasem ulegają zużyciu. Umiejscowienie zacisków naraża je na wszelkiego rodzaju zabrudzenia i wilgoć na drodze. Obejmuje to brud, wilgoć deszczową, a także sól drogową w określonych porach roku. Chociaż istnieje osłona ochronna, nadal mogą być również narażone na uszkodzenia.

Instrukcja regenerowania zacisków hamulcowych

Dobry mechanik zauważy wcześniej konieczność wykonania regeneracji, co może obniżyć koszty. Dodatkowo wykona czyszczenie zacisków hamulcowych. Specjalista sprawdzi stan tych elementów przed zainstalowaniem nowych klocków i tarcz. Grube warstwy rdzy są niedopuszczalne i muszą być odpowiednio oczyszczone. Oto jak to zrobić — naprawić zaciski hamulcowe krok po kroku.

  1.  Po demontażu należy zacisk dokładnie wyczyścić przed dalszą jazdą. Możesz usunąć rdzę za pomocą szczotki drucianej lub innego odpowiedniego narzędzia. Pamiętaj o sumienności i precyzji podczas wykonywania tego zadania – to klucz do dalszego sukcesu.
  2. Wymagane jest sprawdzenie stanu prowadnic, osłon gumowych, odpowietrzników i tłoków. Uszkodzone i bardzo zaniedbane części będą wymagały wymiany.
  3. Czysty zacisk należy przeszlifować, dzięki czemu część będzie wyglądać prawie jak nowa.
  4. Następnie należy wypolerować powierzchnię metalu okrężnymi ruchami drobnoziarnistym papierem ściernym.
  5. Polerowanie niestety pozostawia po sobie sporo brudu i zanieczyszczeń. Najlepiej użyć sprężonego powietrza, aby zdmuchnąć ich nadmiar.
  6. Następnie należy pokryć czysty zacisk lakierem, a następnie ponownie włożyć wszystkie wyczyszczone części na swoje oryginalne miejsce.
  7. Delikatnie dokręcić zacisk hamulca do wymaganego momentu obrotowego. Następnie czas usunąć całe powietrze z układu hamulcowego.
  8. Po wykonanej regeneracji czas sprawdzić, czy wszystko działa tak, jak powinno.

Zdecydowanie warto regularnie sprawdzać układ hamulcowy. To może zaoszczędzić dużo pieniędzy – zwłaszcza w dłuższej perspektywie. Jeżeli wymagane są jakieś naprawy, najlepiej dokonać ich bez zbędnej zwłoki.

Warto przeczytać