Zakupy używanego pojazdu wymagają od nas sporo czasu, zaangażowania i uwagi. Zanim podejmiemy ostateczną decyzję, powinniśmy dokonać dokładnych oględzin samochodu, aby wykryć wszelkie usterki, również te, które próbował zamaskować sprzedający. Dokładna kontrola umożliwi nam weryfikację prawdomówności sprzedającego i pozwoli ocenić, czy dany pojazd rzeczywiście jest wart zakupu. Zawyżanie cen samochodów z usterkami technicznymi to nagminna praktyka wielu sprzedających. W trakcie kontroli musimy zwrócić szczególną uwagę na komorę silnika. Nie bez powodu większość kupujących, rozpoczyna przegląd właśnie od tego elementu.

Jak przeprowadzić kontrolę komory silnika?
Do komory silnikowej zaglądamy zarówno przy zimnym, jak i włączonym silniku. Konieczne jest sprawdzenie poziomu oraz stanu płynów eksploatacyjnych. Należą do nich olej silnikowy, olej wspomagania, płyn hamulcowy oraz płyn chłodniczy. Oczywiście, najważniejszy jest olej silnikowy. Zwróćmy uwagę, czy jest czysty, czy nie pojawiają się żadne wytrącenia lub zapach paliwa. Będziemy musieli się nieco pobrudzić. Najlepszym sposobem jest rozsmarowanie oleju na opuszkach palców. Jeśli pozostawia na nich trwały film olejowy i nie jest zanieczyszczony, możemy przejść do dalszych kroków.

Czysty silnik… ale nie za czysty
Oczywiście, wyjątkowo zabrudzony silnik świadczy o ogromnych zaniedbaniach właściciela i może wzbudzić nasz niepokój. Stanowi, bowiem również oznakę nieszczelności i sygnalizuje problemy z jednostką napędową. Jednak równie niebezpieczna może okazać się przesada w drugą stronę. Nadmiernie wyczyszczony, wręcz wypolerowany silnik, może sugerować niezbyt czyste intencje sprzedającego. To z reguły znak, że sprzedający ma coś do ukrycia. Być może istnieją jakieś wycieki płynów hamulcowych, które są w ten sposób tuszowane.

Wycieki i oryginalność elementów
Zlokalizowanie ewentualnych wycieków jest niezwykle istotne. Możemy również zwrócić uwagę na krople płynu chłodzącego na bagnecie w trakcie sprawdzania poziomu oleju. Jeśli się pojawią, mogą oznaczać uszkodzoną uszczelkę głowicy. Na bagnecie nie powinniśmy również znaleźć opiłków żelaza. Sprawdzając stan komory upewnijmy się, że wszystkie elementy są oryginalne. Dotyczy to opasek oraz przewodów. Szczególnie ważne są te związane z układem chłodzenia.

Skontrolujmy także stan poszczególnych elementów np. świec zapłonowych. Ich kolor powinien być jasnoszary, nigdy czarny. Sprawdźmy też czy świece nie są nadpalone. Jeżeli tak, może to sygnalizować, że układ zasilania działa niepoprawnie albo zapłon jest źle ustawiony. Skontrolujmy także korek wlewy. Nie powinny pojawić się na nim żadne niepokojące osady. Z otworu olejowego nie może natomiast wydostawać się olej.
 

Warto przeczytać