​Maglownica, czyli zębatkowa przekładnia kierownicza, która znajduje zastosowanie w wielu nowoczesnych samochodach. Jej zadaniem jest przeniesienie ruchu kierownicy, na ruch mechanizmu zwrotniczego. Taki proces powoduje skręt kół. Układ kierowniczy jest niezwykle bardzo istotnym elementem w samochodzie. To właśnie od niego zależy bezpieczeństwo osób znajdujących się w pojeździe. Szybkiemu zużyciu maglownicy sprzyja przede wszystkim częste skręcanie kołami w miejscu. Objawem zużycia jest luz w przekładni, wyczuwalny na kole kierownicy.

Co to jest maglownica w samochodzie?

Elementem układu kierowniczego jest maglownica. Służy do przenoszenia siłą rąk kierującego z kierownicy na siłę osiową. Jak działa maglownica? Odpowiedzialna jest za skręt kół w pojeździe. We współczesnych pojazdach najbardziej popularna jest przekładnia listwowa, zębata zwana właśnie maglownicą.

Podczas użytkowania pojazdu dostrzec można jeden z poniższych symptomów nieprawidłowego działania układu kierowniczego. W tej sytuacji należy udać się do pobliskiego warsztatu. Uszkodzona maglownica i jej objawy, które mogą świadczyć o uszkodzeniu:

• wyciek oleju hydraulicznego z układu wspomagania,

• nierówne siły wspomagania lewej i prawej strony,

• brak wspomagania jednej strony,

Regeneracja przekładni kierowniczych

Sygnałem świadczącym o niewłaściwym działaniu maglownicy jest wyraźnie odczuwalny luz na kole kierownicy. Charakterystyczne dla maglownicy objawy to dźwięki podczas skręcania lub przejeżdżania przez wypukłości na jezdni. Regeneracja przekładni kierowniczej wyłącza pojazd z eksploatacji na pewien czas. Wielu kierowców, nie zwracając uwagi na niebezpieczeństwo, decyduje się na kontynuację jazdy mimo tych objawów. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku konieczności wykonania nagłego manewru. Szczególnie w celu uniknięcia przeszkody. Luz układu kierowniczego wymusza wykonanie dodatkowych skrętów koła kierownicy. Ma to wpływ na zwiększenie promienia skrętu samochodu i opóźnia reakcję.

Jak rozebrać maglownice?

Naprawa maglownicy polega na rozebraniu oraz dokładnym oczyszczeniu wszystkich jej elementów. Listwę poddaje się szlifowaniu oraz nakładamy na nią warstwę chromu. Następnie dokonuje się montażu nowych tulei, a także uszczelnień. Może się zdarzyć, że uszkodzeniu uległa komora zaworu dystrybucyjnego rozdzielającego siłę wspomagania. W tym przypadku należy roztaczać ją i wypełnić tuleją redukcyjną. Po wszystkich etapach regeneracji maglownicy i po zamontowaniu jej do pojazdu dokonujemy pomiarów geometrii kół.

Czynności wchodzące w skład regeneracji przekładni kierownicze:

• Regeneracja cylindra obudowy, czyli precyzyjne wygładzanie jego wnętrza,

• Regeneracja listwy, szlifowanie w przypadku korozji lub nakładanie chromu technicznego,

• Regeneracja zaworu dystrybucyjnego, poprzez tulejowanie obudowy.

Naprawa przekładni kierowniczej jest wrażliwym procesem. Przeprowadzane jest w wydzielonym specjalnie do tego etapu pomieszczeniu. Zapewnia to zachowanie odpowiednich warunków, takich jak czystość i brak pyłów. Takie zanieczyszczenia mogłyby przedostać się do wnętrza maglownicy. Przyczynić się to może do problemów w użytkowaniu lub do zniszczenia jej elementów. Wykonuje się naprawy przekładni kierowniczych zgodnie z wszelkimi normami i zasadami. Wszystkie prace prowadzić należy z użyciem nowoczesnego i specjalistycznego sprzętu.

Warto przeczytać