​Eco driving sprawia, że jeździmy taniej. Zgodnie ze statystykami, jazda zgodnie z zasadami eco-drivingu sprawia, że zużywamy o około 8% paliwa mniej. W praktyce więc, około jeden miesiąc w ciągu całego roku, jeździmy po prostu za darmo. Czy to jednak jedyny plus eco-drivingu?

Nie, jest ich więcej – przede wszystkim pamiętajmy o tym, że stosowanie się do zasad eco-drivingu pozytywnie wpłynie na nasze bezpieczeństwo na drodze.

Czy ruszanie zaraz po odpaleniu silnika jest właściwe?

Wiele osób uważa, że ruszanie na zimnym silniku, zaraz po przekręceniu kluczyka w stacyjce, nie jest właściwe. Jest jednak inaczej – jeżeli silnik rozgrzewa się na parkingu, może to prowadzić do jego uszkodzenia się. Zdecydowanie warto więc ruszyć w trasę zaraz po tym, gdy odpalimy nasz samochód.

Przy jakiej prędkości zmieniać biegi?

Eco-driving to również odpowiedni czas zmiany biegów – założenie jest tutaj bardzo proste, po prostu obrotny silnika cały czas powinny być jak najmniejsze. Jeżeli więc zaczynają znacznie rosnąć, to znak, że czas zmienić bieg. W praktyce powinno wyglądać to w sposób następujący:

- pierwszy bieg stosowany niemal jedynie do ruszania,

- drugi bieg do około 30 km/h,

- trzeci bieg od 30 do 50 km/h,

- czwarty bieg od 40 do 60 km/h,

- piąty bieg od 60 km/h.

 

Jednocześnie, według zasad eco-drivingu, przeskakiwanie o dwa biegi, np. z biegu trzeciego na piąty, nie jest problemem, a jest to proces nawet korzystny, ponieważ bardziej ekologiczny.

Jaka jazda jest najbardziej ekonomiczna?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – jest to jednostajna jazda, o mniej więcej stałej prędkości, na niskich obrotach. Wtedy nasz samochód będzie spalał najmniej paliwa. Jeżeli więc wyprzedzamy, powinniśmy to robić w sposób stanowczy, przyśpieszać zdecydowanie i szybko wyprzedzać pojazd przed nami. Dzięki temu będziemy skracać czas, kiedy pobór paliwa przy przyspieszaniu znacząco wzrośnie.

Hamowanie silnikiem

To zdecydowanie najbardziej ekonomiczna forma hamowania. Powinniśmy skupić się na tym, by samoczynnie wytracać prędkość, po czym, po kolei zmieniać biegi na niższe, by wcisnąć hamulec sprzęgła zaraz przed tym, gdy będziemy się zatrzymywać. Wskazana może być również jazda na biegu jałowym, czyli luzie. Pamiętajmy, że dzięki temu, jednocześnie delikatnie hamując, nie tylko nie zatrzymujemy się nagle, ale również przy wciśnięciu pedała hamulca, światła z tyłu informują kierowcę za nami, że powoli zaczynami zmniejszać prędkość.

Eco-driving to zalecenia, które każdy z nas powinien stosować. Jeżeli nie przekonują nas kwestie bezpieczeństwa, po prostu opamiętajmy, że to gwarancja tańszego poruszania się samochodem, a na tym zależy naprawdę wielu osobom.

Warto przeczytać