​Kontroli w samochodzie – często, gdy odpala się jedna z nich, zalewa nas pot i spada na nas blady strach. Dzieje się to zwłaszcza wtedy, gdy pojawia się ta, której nie kojarzymy lub której do tej pory nigdy nie widzieliśmy. Dzisiaj opowiemy Wam o nich więcej, abyście mogli podjąć odpowiednie działania w momencie, gdy kontrolki się zapalą.

Przede wszystkim, niezależnie od tego, która z kontrolek się zapali, nie powinniśmy panikować. Jeżeli nie wiemy, co oznacza, zatrzymajmy się i po prostu to sprawdźmy. Każdy z nas w końcu posiada smartfona, więc nie powinien być to problem. Zawsze możemy mieć również ze sobą odpowiedni plik PDF, czy to wydrukowany, czy ściągnięty wcześniej i zapisany w telefonie, na wypadek, gdyby kontrola zapaliła się w miejscu, gdzie nie mamy dostępu do internetu.

Same kontroli w każdym z pojazdów można podzielić na kontrolki informacyjne, informacyjno-ostrzegawcze oraz kontroli ostrzegawcze.

Kontrolki informacyjne mają najczęściej kolor zielony i informują nas o systemach, które działają w pojeździe. Gdy się pojawią, nie musimy nic robić. Przykładem kontrolek informacyjnych są te, które informują o działaniu kierunkowskazów czy świateł mijania. Podobnie będzie w przypadku uruchomienia tempomatu czy jeździe obecnie w trybie ekonomicznym.

Wyjątkiem jest kontrolka, która informuje nas o uruchomieniu świateł długich – nie jest ona bowiem zielona, lecz niebieska.

Kontroli informacyjno-ostrzegawcze mogą okazać się już problematyczne. Część z nich informuje nas o rzeczach mniej istotnych i problematycznych, podobnie jak poprzednia kategoria, część jednak informuje o nieprawidłowościach w naszym pojeździe. Światła przeciwmgielne czy ogrzewanie tylnej szyby – o działaniu bu tych funkcji będziemy poinformowanie, jednak właśnie za pomocą żółtych kontrolek informacyjno-ostrzegawczych.

Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na kontrolę silnika, przypominającą również łódź podwodną – gdy się zapali, informuje nas ona o awarii w układzie elektrycznym silnika. To oznacza, że niemal na pewno mamy awarię, jednak by dowiedzieć się o niej więcej, czym prędzej udajmy się do odpowiedniego warsztatu.

Kontrolki ostrzegawcze to te najpoważniejsze. Nie wszystkie z nich informują jednak o awarii – gdy nie zapniemy pasów lub będziemy posiadali otwarty bagażnik, również poinformuje nas o tym kontrolka w kolorze czerwonym. Niestety, w większości przypadków, gdy zapala się kontrolka w kolorze czerwonym, powinniśmy się zatrzymać. Idealnym przykładem jet tutaj kontrolka, która przedstawia termometr zanurzony w wodzie – oznacza ona, że ciecz, która chłodzi silnik, osiągnęła za wysoką temperaturę. Jeżeli szybko nie zakończymy jazdy, może ona prowadzić do zatarcia silnika, a gwarantujemy, że nikt nie chce przekonywać się, jak duże niesie to za sobą koszty.

Warto przeczytać