​Światła do jazdy dziennej to coś, w co wyposażona jest coraz większa ilość pojazdów, którymi się poruszamy. Co trzeba o nich wiedzieć, jak nie pomylić ich ze światłami mijania i jak ich używać, by nie narazić się na złapanie mandatu?

Na światła do jazdy dziennej decydujemy się głównie za względu na oszczędności. W końcu, gdy samochód jeździ właśnie na światłach dziennych, spala mniej. Wynika to z tego, że żarówki do świateł do jazdy dziennej są słabsze, często mają do kilku W, podczas gdy światła mijania mają 40 W lub więcej.

Zadaniem świateł dziennych nie jest jednak oświetlanie drogi, po której się poruszamy. Służą jedynie do tego, by poprawić naszą widoczność, czyli by inni kierowcy zdawali sobie lepiej sprawę z tego, że nadjeżdżamy. Z tego też powodu światła do jazdy dziennej montowane są tylko z przodu pojazdów.

Światła do jazdy dziennej są również bezobsługowe – oznacza to, że odpalają się one automatycznie, gdy uruchomimy silnik. Wyłączą się dopiero wtedy, gdy zamiast nich, odpalimy inne światła, takie jak światła mijania czy światła drogowe.

Światła do jazdy dziennej mogą być przez nas używane tylko od świtu do zmierzchu, i to tylko w sytuacjach, gdy przejrzystość powietrza jest normalna. Pamiętajmy jednak, że nie tyczy się to np. tuneli, gdy wjedziemy do nich w trakcie dnia, musimy przełączyć się na normalne światła mijania.

Symbolem świateł do jazdy dziennej jest zielony symbol reflektora z trzema kreskami (oznaczają one snop światła), skierowanymi lekko w dół.

Samodzielny montaż świateł mijania

Światła mijania są montowane we wszystkich samochodach, z rynku Unii Europejskiej, wyprodukowanymi od 7 lutego 2011. Od nas, kierowców, zależy jednak, czy będziemy z nich korzystać, czy nie. Możemy sami jednak zdecydować się na montaż świateł mijania, jeżeli samochód nie jest w nie fabrycznie wyposażony.

Gdy kupujemy samodzielnie światła mijania, najczęściej są to żarówki typu LED – wynika to z tego, że to właśnie one mają małą moc, dzięki czemu będą pozytywnie wpływały na ilość spalanych przez nas litrów paliwa na 100 km. Pamiętajmy jednak, że nie możemy wybrać pierwszych, lepszych żarówek LED.

Światła do jazdy dziennej muszą być homologowane, zanik je kupimy, poszukujmy na nich oznaczenia typu reflektora oraz oznaczenia homologacji. Dodatkowo muszą być one montowane symetrycznie względem osi pojazdu, na równej wysokości a odległość od dolnej krawędzi lamp do ziemi powinna wynosić minimalnie 25 cm, a do górnej maksymalnie 150 cm. Lampy nie mogą być też wystawione poza obrys pojazdu lub być montowane dalej, niż 40 cm od niego.

Warto przeczytać