​Gdy w cylindrze nie dochodzi do zapłonu mieszanki, składającej się z paliwa oraz powietrza, dochodzi do problemu, jakim jest wypadanie zapłonu. W takich przypadkach jeden z cylindrów może zostać zupełnie wyłączony z pracy, dlatego tym ważne jest, aby wiedzieć, czym jest zjawisko wypadania zapłonu i co może być jego przyczyną.

Wypadanie zapłonu na zimnym silniku

Do wypadania może dochodzić zarówno na ciepłym, jak i na zimnym silniku. W tym drugim przypadku ma to miejsce, gdy samochód nie jest przez dłuższy czas (np. kilkanaście godzin) używany. Idealnym przykładem jest sytuacja, gdy samochód nie chce odpalić po całej nocy. Silnik będzie w takim przypadku, najczęściej, działał bardzo nierówno, dodatkowo, trzęsąc się. Sytuacja ta jest dość powszechna zwłaszcza wtedy, gdy posiada się samochód, który został wyprodukowany jeszcze w wieku XX, dodatkowo, problem natęża się w momencie, gdy temperatury spadają. W takim przypadku powodem jest zużycie się już całej jednostki napędowej.

W wielu przypadkach, gdy silnik już się nagrzeje, powody do zmartwień znikają, należy mieć jednak świadomość, że problem nie musi być generowany jedynie przez wiek i zużycie samochodu. Do takich problemów może doprowadzić również płyn chłodniczy, który może zbierać się w cylindrach po tym, jak będzie on wyciekał z powodu problemów z uszczelką pod głowicą. Jeżeli zużyją się uszczelniacze zaworowe, w takim przypadku powodem problemów może być również ściekający olej.

Wypadanie zapłonu na ciepłym silniku

Za wypadanie zapłonu podczas pacy silnika, gdy jest on już odpowiednio zagrzany, często odpowiedzialny jest układ dolotowy. Hipotezę tę można potwierdzić, jeżeli problem pojawia się głównie na biegu jałowym, jednak zupełnie znika w monecie, gdy samochodem ruszamy. W takim przypadku zapłon będzie wypadał na niskich obrotach, a jego powodem będzie tzw. lewe powietrze, które musiało dostać się do układu dolotowego. Powodem wypadania zapłonu mogą być również uszkodzone świecie zapłonowe, pęknięty tłok, pęknięty zawór. Kolejnym z powodów może być zatkany wtryskiwacz paliwa. W takich przypadkach na tablicy rozdzielczej pojawi się zapalona ikonka check engine. W takim przypadku podobnie jak i innych problemów z wypadającym zapłonem najlepiej udać się do specjalisty, który będzie w stanie dokładnie zlokalizować problem i następnie go naprawić.

Warto przeczytać