​Pasek rozrządu to jeden z podstawowych elementów silnika, bez których pojazd nasz nie będzie właściwie funkcjonował. Napędza on wał korbowy i rozrządu, koordynuje naprzemienny ruch tłoków, dzięki niemu też mieszanka paliwa we właściwym momencie będzie trafiał do silnika.

Gdy dojdzie do zerwania paska rozrządu, jest to więc bardzo poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Problem ten może doprowadzić do wielu poważnych problemów, których naprawa będzie i długotrwała, i naprawdę kosztowna.

Co ile wymieniać rozrząd?

Nie da się udzielić odpowiedzi na to pytania, nie wiedząc, o jaki samochód chodzi. Różni producenci dają inne wytyczne do różnych swoich modeli, dlatego warto sprawdzić informację tę w książce serwisowej lub na naprawdę zaufanej stornie internetowej w sieci, co zapewne będzie rozwiązaniem szybszym. Rozstrzał może być jednak naprawdę duży – cześć producentów może sugerować wymianę rozrządu co 50 tys. kilometrów, inni natomiast, co 200 tys. kilometrów.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na dodatkową wartość – producent może sugerować wymienną rozrządu co 100 tys. kilometrów lub co 5 lat, i powinniśmy go wymienić wtedy, gdy zostanie spełniony już pierwszy z warunków.

Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?

Cena również będzie zależna od konkretnego modelu pojazdu, nie bez znacznie okaże się również jakość samego paska, ale większe znaczenie może mieć lokalizacja samego warsztatu, gdzie chcemy się na nią zdecydować. W przypadku mało skomplikowanych konstrukcji i w małych miastach, za wymianę paska rozrządu możemy zapłacić nawet około 200 zł. Jeżeli jednak dostęp do rozrządu nie jest prosty, a sam rozrząd składa się z długiego pasa, a naprawa wykonywana jest w jednym z dużych, polskich miast, cena ta może podskoczyć nawet do 1500-2000 zł. Jak widać, różnice potrafią być ogromne, dlatego warto wprost zapytać, ile cenę taką kosztuje u danego mechanika. Pytanie to warto zadać przynajmniej u kilku z nich, aby określić, czy jest szansa naprawy po prostu w stosunkowo niskiej cenie.

Ile trwa wymiana paska rozrządu?

Znów trudno odpowiedzieć na to pytanie. W przypadku prostych konstrukcji nie więcej niż 2 do 3 godzin - jednak w przypadku, gdy konieczne jest wyciągnięcie całego silnika, by dostać się do rozrządu, procedura taka może zająć nawet od 2 do 3 dni.

Warto przeczytać