Amortyzatory w aucie to często część bardzo zapomniana. Chociaż nie jest ona droga, podobnie jak ich wymiana, to decydujemy się na nią dopiero w momencie, gdy amortyzatory używane obecnie są naprawdę bardzo zużyte, a to w końcu one odpowiadają nie tylko za komfort prowadzanie przez nas pojazdów, ale również nasze bezpieczeństwo na drodze.

Jak sprawdzić amortyzatory?

Amortyzatory powinny być sprawdzanie przynajmniej raz w roku, podczas corocznego przeglądu naszego pojazdu. Dodatkowo zawsze można rzucić na nie okiem w momencie, gdy wymieniamy koła, w końcu są one wtedy tak blisko. Warto jednak zwracać uwagę na to, jak zachowuje się nasz pojazd, i same amortyzatory, w trakcie codziennej jazdy. Możemy mieć z nimi problem, jeżeli zauważamy takie objawy, jak:

- po pokonaniu wyboju lub dziury, auto buja się zbyt długo lub zbyt głęboko,

- ABS uruchamia się zbyt często podczas hamowania,

- auto zaczyna pływać, gdy zahamujemy zbyt gwałtownie,

- pojawia się stukania w samochodzie podczas pokonywania dziur,

- drga kierownica,

- droga hamowania pojazdu okazuje się zbyt długa,

- objawia się ząbkowane zużycie opon.

Wszystko to może wskazywać na zużycie się naszych amortyzator, zwłaszcza gdy mamy przynajmniej kilka objawów z powyższej listy.

Ile wytrzymują amortyzatory?

Wszystko zależy od naszego pojazdu, jakości samych amortyzatorów oraz dróg, po których się poruszamy. Powinniśmy jednak założyć, że amortyzatory, przy bardzo standardowych warunkach, są w stanie wytrzymać od 60 do 70 tys. przejechanych kilometrów. Mogą zdarzać się przypadki, że wartość ta będzie zbliżać się nawet do 100 tys. kilometrów, jednak jeżeli poruszamy się w trudnych i wymagający warunkach, nasze amortyzatory mogą odmówić posłuszeństwa nawet po 30 tys. kilometrów.

Kiedy wymienić amortyzatory?

Amortyzatory należy wymienić, gdy wynik badania skuteczności amortyzatorów wynosi mniej, niż 20 procent. Jeżeli wartość ta wynosi od 20 do 40 procent, powinniśmy to rozważyć, jednak gdy wynosi ona pod 40 procent, wszystko jest ok. Amortyzatory powinniśmy wymienić również, gdy pokonamy ponad 70 tys. kilometrów lub, gdy zasugeruje nam to nasz mechanik.

Warto przeczytać