​Informacje, umieszczone na samochodowych szybach, mogą informować nas o dacie ich produkcji, ale również o właściwościach samych szyb. Jak je odpowiednio odczytać?

Jednocześnie, każdy z producentów szyb może stosować odrobinę inne oznaczenia, przez co informacje i kody, które na nich znajdziemy, nie będą jednolite. Dlatego, poniższe informacje sprawdza się często, jednak nie gwarantujemy, że sprawdzą się one zawsze i w przypadku każdej szyby.

Oznaczenie E z liczbą w okręgu

Liczba w okręgu, przy literze E, ukazuje nam, w jakim kraju dana szyba została wyprodukowana. Oznaczenia te prezentują się następująco:

• E1 — Niemcy

• E2 — Francja

• E3 — Włochy

• E11 — Anglia

• E20 — Polska

Oto oczywiście najpopularniejsze oznaczenia, na które możemy trafić, kupując samochód w Polsce.

Warto poszukiwać również oznaczenia marki danego samochodu, czy znaczna symbolizującego logo danej marki – wtedy możemy mieć większą pewność co do tego, że szyba jest oryginalna i fabryczna. Jest to istotne, gdy w taki sposób chcemy ocenić, czy dany samochód brał udział w kolizjach, czy też nie, lub jak poważne one były.

Jednocześnie, na oznaczeniach znajdziemy również informację o tym, jaka firma odpowiada za produkcję danej szyby.

Kolejny kod z cyframi i literami informuje nas o tym, z jaką szybą mamy do czynienia. To rodzaj szyby, jednak w tym przypadku możemy znów trafić na różne oznaczenia, w przypadku różnych producentów szyb. Skupmy się jednak na popularnej, amerykańskim standardzie AS.

W tym przypadku najczęściej możemy spotkać się z:

• AS1 – szyba laminowana,

• AS2 – szyba hartowana,

• AS3 – szyba laminowana lub hartowana o ciemnym kolorze.

W oznaczeniach warto poszukiwać również oznaczenia rzymskiej dwójki, czyli II - będzie to oznaczało, że dana szyba jest podwójna.

Odczytywanie daty produkcji szyby

To znów idealne pole do manewru dla tych osób, które chcą ocenić, czy samochód brał udział w wypadkach, lub czy po prostu ma inne, niekoniecznie oryginalne szyby. Jeżeli rok produkcji szyby będzie zbieżny z rokiem produkcji samego samochodu, będziemy mogli przypuszczać, że mamy do czynienia z szybą oryginalną.

Aby odczytać rok, poszukajmy kropek i liczby. Liczba kropek będzie podawała nam miesiąc, w którym szyba została wyprodukowana, liczba – rok. Jest to orientacyjna data produkcji. Do lipca, kropki znajdują się przed liczbą. Np. 3 kropki i liczba 11 oznacza, że szyba została wykonana w marcu 2011, chociaż w takim przypadku, część producentów zamiast 11, użyje 1. Od sierpnia kropki pojawiają się po liczbie, i są one ułożone malejąco, dlatego 3 kropki po liczbie 15 oznaczać będą produkcję w październiku 2015, a dwie kropki – w listopadzie.

Sprawdzanie szyb podczas oględzin pojazdu

Jeżeli chcemy ustalić, czy samochód miał wymieniane szyby, najlepiej poszukiwać daty ich produkcji i zestawić ją z datą produkcji samochodu. Należy jednak pamiętać, że wymiana szyby nie zawsze oznacza wypadek – mogła zostać ona uszkodzona podczas włamania do samochodu czy podczas uderzenia w nią np. kamienia, przez który pękła i wymagała wymiany.

Warto przeczytać