Filtr kabinowy to jeden z elementów eksploatacyjnych naszego samochodu, jednak wielu kierowców bagatelizuje jego funkcje i twierdzi, że jego wymiana nie jest konieczna. Czy to słuszne postępowanie i czy filtr kabinowy faktycznie nie wymaga wymiany, czy jest odwrotnie?

Zadaniem filtra kabinowego, jak podpowiada nam już sama jego nazwa, jest filtrowanie powietrza, które wpada do kabiny naszego pojazdu. Filtr kabinowy składa się z kilku warstw i każda kolejna z nich filtruje coraz to mniejsze zanieczyszczenia.

Jeżeli zdecydujemy się na odpowiedni filtr, z powłoką z węglem aktywnym, będzie on również filtrował szkodliwe gazy, a tych w końcu, również ze względu na spaliny, na ulicach i drogach nie brakuje.

Filtr powietrza – co ile wymiana?

Filtr kabinowy powinno wymieniać się albo co 20 tys. kilometrów, albo co roku. Pamiętajmy, że to on będzie odpowiadał za czyste powietrze w naszym samochodzie, a jego jakość może być nawet kilkukrotnie gorsza, niż na drodze lub w jej okolicach. Zapchany filtr może powodować również wzrost temperatury w samochodzie lub sprawiać, że szyby będą parować szybciej. Dodatkowo nie warto wierzyć w mit, że filtr pomaga osobom tylko z astmą lub z alergiami, bowiem na działania spalin i innych, szkodliwych zanieczyszczeń, jesteśmy narażeni wszyscy.

Jak wymienić filtr kabinowy?

Wszystko zależy od modelu naszego samochodu. W niektórych modelach wymiana filtra samodzielnie nie będzie możliwa bez demontażu wielu elementów pojazdu, natomiast w innych, często starszych samochodach, samodzielna wymiana filtra zajmie nam kilka minut – warto więc poszukać instrukcji i wskazówek dotyczących wymiany filtra w naszym pojeździe.

Pamiętajmy, że wymiany może dokonać również mechanik, uważajmy jednak na ASO, zwłaszcza jeżeli nie chcemy zapłacić wiele. Standardowo filtr kabinowy do popularniejszy modeli samochodów, to koszt 100-200 zł, jednak wymiana filtra w nowoczesnych samochodzie w ASO, wraz z ceną za usługę wymiany, może wynieść nawet w okolicach 1000 zł!

Warto przeczytać