​PB95 różni się od PB98 ilością oktanów – jak wskazuje sam nazwa, w pierwszym paliwie mamy ich 95, w drugim – o 3 więcej. Czy jednak zatankowanie droższej 98 sprawi, że samochód będzie spalał mniej, a jego osiągi będą lepsze?

Wpływ ilości oktanów na spalanie i osiągi samochodu

Czy ilość oktanów faktycznie wpływa na osiągi i spalanie danego samochodu? Piszę się o tym na licznych forach, ale opinie są skrajnie. Niektórzy twierdzą, że faktycznie, widzą różnicę, inni znów, że ona nie istnieje. I jak najbardziej obie grupy mogą mieć rację, bowiem ilość oktanów faktycznie może mieć wpływ na to, ile spala dany samochód i jakie osiągi prezentuje, ale tylko w przypadku, gdy jego silnik został fabrycznie przystosowany do PB98.

Wtedy, gdy faktycznie zdecydujemy się na droższe paliwo, samochód będzie oferował lepsze osiągi, będzie spalał mniej. Jeżeli jednak samochód nie ma silnika przystosowanego do tego paliwa, nie zauważymy różnicy, lub będzie ona naprawdę mikroskopijna i zdecydowanie nie warta wyższego kosztu paliwa 98.

Czym się różni PB95 od PB98?

Poza wspomnianą ilością oktanów benzyna ta różni się od siebie płynnością i szybkością spalania, a także odpornością na niekontrolowany zapłon. Ten może zdarzyć się jednak tylko w silnikach nowoczesnych.

W praktyce istnieje stosunkowo niewiele samochodów, które przystosowane są do benzyny PB98, a znakomita większość będzie doskonale działała na klasycznej PB95. Zanim więc zdecydujemy się na to, by kupować droższe paliwo, warto poszukać informacji, czy w przypadku naszego modelu samochodu oraz silnika, który posiada, taka inwestycja naprawdę ma sens, czy w praktyce będzie zupełnie nietrafiona, a pieniądze wydane na droższe paliwo będą po prostu pieniędzmi wyrzuconymi w błoto.

Warto przeczytać