​Od 1 stycznia 2020 roku znacząco zmieniły się przepisy – ze względu na tę zmianę, od pierwszego dnia Nowego Roku, podczas każdej policyjnej kontroli naszego pojazdu, funkcjonariusze mają obowiązek sprawdzić, a następnie zarejestrować stan naszego licznika. Jeżeli okaże się, że wcześniej jego wartość była większa – możemy zostać posądzeni o cofnięcie licznika. Od ubiegłego roku takie działania są karane, a kara, której możemy się spodziewać, może wynosić od 3 miesięcy do aż 5 lat pozbawienia wolności.

Karę za cofanie licznika ponosić będą dwie osoby – ta, która zleciła taki proceder oraz tak, która go wykonała. W tym przypadku będzie to najprawdopodobniej mechanik. Jeszcze do poprzedniego roku cofanie licznika w Polsce było zupełnie legalne, chociaż każdy zdawał sobie sprawę z tego, że to jawne oszustwo. Wiele warsztatów reklamowało swoje usługi w tym zakresie, dodatkowo ceny samej usługi – cofania licznika – były naprawdę tanie i w zależności od regionu Polski oraz samego warsztatu najczęściej wahały się od 100 do 200 zł.

Po co cofaliśmy liczniki?

W tym przypadku odpowiedź jest oczywista – licznika cofało się (i cofa cały czas), by sprzedać samochód, który przejechał mniej kilometrów. Jest to więc jawne oszustwo przyszłego właściciela. Z tego też powodu cofanie liczników zostało zakazane prawnie a kolejne, wspomniane już zmiany prawa oraz wprowadzone kontrole policyjne, mają sprawić, że proceder, jakim jest cofanie liczników, będzie coraz mniej popularny.

Wysokie kary – a możemy założyć, że te najwyższe będą przeznaczone nie dla kierowców, a dla mechaników, którzy regularnie cofają liczniki – powinny sprawić, że mniejsza ilość mechaników, podobnie jak kierowców, będzie decydowała się na cofanie licznika. Dodatkowo, ceny takiego zabiegu powinny być wyższe – wszystko to powinno sprawić, że na naszych drogach będzie coraz mniej samochodów z cofniętym licznikiem. W tym przypadku mamy bowiem nad czym pracować – niektóre źródła donoszą, że na polskich drogach nawet co piąty pojazd może bowiem posiadać cofnięty licznik! Wiąże się to również z tym, że regularnie cofane są liczniki samochodów do nas sprowadzanych – szacuje się, że takiemu zabiegowi mógł do tej pory zostać poddany nawet co drugi pojazd do Polski sprowadzany, a sprowadzamy ich około 800-900 tys. rocznie!

Warto przeczytać